×

خبر فوری

ششمین تور رسانه ای دانش بنیان سازمان تات

به گزارش خبرنگار نشر فردا :

باردید از زمین های کشاورزی یکی از فعالیت هایی بود که در این تور رسانه ای انجام شد و همچنین یکی از مسائل مهمی که در این بازدید به آن اشاره شد کاهش ضایعات و انبار مانی محصولات است که یکی از چالش های مهم موسسه میباشد . امروزه 30 درصد ضایعات در بخش انبار مانی محصولات داریم که با توجه به انجام تحقیقات در این موسسه در تلاش هستیم تا بالا بردن مقاومت در محصولات این مسئله را تا حدودی مرتفع سازیم.

و همچنین در بخش مزرعه ذرت: کشور ما سالانه به 12 تا 14 هزار تن ذرت نیاز دارد که ما 10 تا 12 هزار تن  ذرت از نیاز کشور را در موسسه تولید می کنیم .

رئیس موسسه اصلاح و بذر محمد زمانیان : این موسسه دارای 68 هئیت علمی میباشد که در حال حاضر روی 35 محصول کشاورزی کار میکنند .

وی همچنین افزود این موسسه در 42 ایستگاه تحقیقاتی در سراسر کشور در حال انجام تحقیقات میباشد . همچنین در سال گذشته 482 پروژه انجام شد که بخش غلات با 239 فقره بیشترین بخش در پروژه ها را دارا بود.

زمانیان اشاره کرد یکی از مهم ترین برنامه های این موسسه که امروزه یکی از نیاز های مهم ایران و جهان میباشد حفظ امنیت غذایی است و همچنین با توجه به مشکل کمبود آب تولید محصولات کم آب بر در راس اهداف ما میباشد .

و همچنین تولید هسته های ارقام زراعی و ایجاد دستور العمل های تولید برای بخش ها خصوصی و دانش بنیان از اهداف موسسه ماست .

وی ادامه داد به طور کلی موسسه دو رسالت مهم دارد :اول تولید ارقام مورد نظر در محصولات و صادرات آن که تاکنون موسسه 600 رقم را به جامعه کشاورزان معرفی کرده است و دوم تولید هسته های اولیه محصولات زراعی  که در سالی که گذشت 1300 تن هسته های اولیه تولید شد که این اتفاق به  خودکفایی کشور در بخش محصولات زراعی بسیار کمک کرده است .

وی همچنین تاکید کرد مهم ترین چالشی که این روزها ما با آن روبرو هستیم چالش کم آبی میباشد که یکی از چالش های مهم کشور در بخش های مختلف می باشد .

وی افزود  یکی از مهم ترین دستاورد های موسسه با توجه به مشکل کم آبی کشور تولید محصولات کم آب بر است که با توجه به تولید محصولات کم آب بر توانستیم تا 25 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم .

همچنین زمانی با اشاره به اینکه موسسه در بخش کنترل بیماری ژنتیکی محصولات فعال بوده است گفت با کاهش بیماری های ژنتیکی میتوانیم در کاهش مصرف سم در حدود 2 تا 3 هزار تن در سال کوشا باشیم .

در ادامه یکی از بخش های مهم موسسه که برای کشور بسیار ارزشمند میباشد بانک ژنتیکیست که وظیفه نگهداری از ژن های مختلف گیاهی را دارد و ما در موسسه حدود 6 درصد کل منابع ژنی دنیا را دارا هستیم  و همچنین این بخش صفر تا صد ژن ها برای تولید ویژگی های مختلف ژنتکی برای محصولات مختلف را داراست . 

این بخش وظیفه جمع آوری و احیای محصولات را نیز بر عهده دارد که بسیار به حفظ امنیت غذایی کشور کمک میکند.

و در آخر موسسه اصلاح بذر با توجه به تامین نیاز های غذایی و صادرات هم توانایی بدست آوردن ارز برای کشور را داراست  و همچنین میتواند با تولید محصولات مختلف از خروج 400 تا 600 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند .

در بخش آزمایشگاه کنترل کیفی گندم ها برای تولید نان کشور : 

در فایل ویدئویی زیر صحبت های مسئول محترم این بخش را میشنویم :

 

گزارش تصویری 

عکاس: عاطفه کمالی روستا

خبرنگار: عاطفه کمالی روستا

نویسنده: عاطفه کمالی روستا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.