×

خبر فوری

مدیریت در شهر کرج؛ به سبک اینفلونسرها

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی افرادی هستند که با استفاده از دانش پیرامون مهندسی افکار عمومی با بهره‌گیری از ابزار‌های تولید محتوای رسانه‌ای برای خودشان شهرت می‌سازند. آن‌ها پست‌هایی راجع به موضوعی در کانال‌ها یا شبکه‌های اجتماعی می‌سازند و افراد علاقمند زیادی ایجاد می‌کنند و با افرادی که توجه می‌کنند تعامل برقرار می‌کنند.

 

در دهه‌ی اخیر رشد سریع شبکه‌های اجتماعی را شاهد بودیم. بیش از ۳ میلیارد نفر به صورت فعال از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که این ۴۵ درصد از جمعیت جهان است.

 

در گذشته مدیران برای بیان اهداف و عملکرد‌ خود به میان مردم می‌رفتند یا از طریق روزنامه‌ها و نشریات از کارها و اقدامات انجام شده را به اطلاع شهروندان ‌می‌رساندند. 

 

آن زمان نخست کاری انجام می‌شد، بعد خبرش به گوش شهروندان می‌رسید؛ برای مثال : زیرگذری ساخته میشد و یا جاده‌ای یا پارکی توسط شهرداری ساخته می‌شد و مردم را جمع میکردند تا به چشم خود ببینند و آن‌وقت افتتاح شکل‌ میگرفت. 

 

با ظهور شبکه‌های اجتماعی و باز شدن پای سیاستمداران و مدیران دولتی به فضا، روابط‌ عمومی‌ها که وظیفه آنها تبلیغ سازمان مربوطه است، با ایجاد صفحه‌ای اجتماعی به نام سازمان، با تولیدات محتوا از قبیل عکس و کلیپ و غیره، اقدام به انتشار عملکرد مدیر سازمان می‌پردازند. 

 

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی توسط روابط‌عمومی‌ سازمان در کل عملی مفید است. چرا؟ چون مردم از اقدامات و خروجی عملکرد سیاستمداران و مدیران دولتی آگاه می‌شوند. 

 

اما آفتی بزرگ که این روزها گریبان سیاستمداران و مدیران دولتی را گرفته است، مدیریت به سبک اینفلوئنسرها می‌باشد. آنها با مهندسی افکار عمومی و بهره‌گیری از ابزار‌های تولید محتوای رسانه‌ای برای خودشان شهرت می‌سازند.  این آفت در میان اعضای شوراهای شهر و شهردار و نمایندگان مجلس بیشتر به چشم میخورد. 

 

این آفت؛ کار را به جایی رسانده است، که هر مسئولی در کنار صفحه رسمی روابط عمومی سازمانش، فن پیج‌های مختلف یا صفحات تبلیغی مستقیم یا غیر مستقیم برای وعده‌ دادن‌های خود ایجاد کرده‌اند. 

 

اینستاگرام را که باز میکنم؛ صفحات مربوط به اعضای شورای شهر، شهردار و نماینده مجلس یا حتی استانداری بالا می‌آید که کلی کلیپ و تصویر توسط روابط عمومی‌هایشان و یا فن پیج‌های در استخدام قابل تماشاست. کلیپ‌ها و تصاویر و محتوایی که اکثریت وعده‌های مدیران است.‌ 

 

شهردار از ساخت مترو میگوید و کلی کلیپ و تصویر تبلیغی از شهردار در این خصوص؛ آن عضو شورای شهر از تصویب ساخت زیرگذر در یکی از نقاط شهر خبر می دهد.

 

خلاصه اینکه مدیران دولتی و شهری، نمایندگان مجلس این روزها در اینستاگرام کاملا مشغول کار و خدمت رسانی به ما مردم هستند، کلی طرح و برنامه برای ساخت و ساز دارند. اما وقتی در شهر قدم می‌زنیم هیچ یک از این اقدامات وجود خارجی ندارند. 

 

در همین شهر کرج؛ روابط عمومی‌‌‌ها یا فن‌پیج اینستاگرامی مربوط اعضای شورای شهر و شهردار از بهره‌برداری قطار درون شهری گفتند، از مراسم افتتاح کلی فیلم و تصویر تولید و به اشتراک گذاشتند. اما در عمل قابل استفاده شهروندان کرجی نیست. 

 

مدیریت به سبک اینفلونسرها فقط برای مدیران ایجاد رزومه کرده و نوعی تبلیغ آن مدیر انجام می‌گردد، ولی برای شهروندان و شهر فایده‌ای ندارد.

 

 

 

به قلم : حمیدرضا عبدالمنافی

نویسنده: حمیدرضا عبدالمنافی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.