×

خبر فوری

کانون های گرد و غبار استان البرز، چالش ها و راهکارها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، با همت و میزبانی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، میز گفتگوی تخصصی با عنوان" کانون های گرد و غبار استان البرز، چالش ها و راهکارها" در محل سالن جلسات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار گردید. در ابتدای این نشست که با حضور مدیران کل ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست استان و هیئت همراه، اساتید و دانشجویان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد،مهدی قربانی رئیس دانشکده منابع طبیعی ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین و معرفی مختصری از ماموریت های جدید دانشکده منابع طبیعی در بازنگری درسی در راستای طرح تحول آموزش وزارت عتف در رشته های منابع طبیعی و توجه ویژه به حوزه های فناوری های نوین و کارآفرینی در بخش منابع طبیعی با راه اندازی رشته های جدید، بر لزوم تداوم نشست های تخصصی در مورد مسائل محیط زیست و منابع طبیعی استان البرز و ایجاد سازوکارهای علمی و اجرایی جهت حل مسائل پرداخت و همکاری در راه‌اندازی کارگروه حکمرانی گرد و غبار در استان البرز به منظور انسجام بخشی و هماهنگی کلیه بین ذی نفعان و تصویرسازی مشترک و رسیدن به درک جمعی و توافق جمعی را مهم دانست.

در ادامه این نشست، حامد فرضی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، ضمن تشکر از تدبیر مهدی قربانی، ریاست دانشکده و همت مجموعه دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به جهت میزبانی و پرداختن به این موضوعات مهم و دارای اولویت، گفت: بيابان هاي استان البرز در مناطق جنوبي و در شهرستان هاي اشتهارد و نظرآباد واقع شده اند؛ متاسفانه در سال هاي اخير به دليل به هم خوردن رژيم هيدرولوژيك و كاهش رطوبت خاك، تا حدودي به محل ايجاد طوفان هاي گرد و غبار تبديل شده اند؛ لذا اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري البرز با انجام مطالعات و برنامه ريزي بر اساس قابليت اراضي، مناطقي را جهت احیاء پوشش گياهي، حفاظت و قرق، نهال كاري و آبياري كشت هاي سنواتي در نظر گرفته و نسبت به احياء و نهال كاري در سطح مناطق مذکور از محل اعتبارات مصوب سفر ریاست محترم جمهوری اقدام نموده است.

وی با بیان اینکه سیاست دولت مردمی در مقابله با ریزگردها و پدیده بیانزایی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور طی چهار سال می باشد، افزود: سهم استان البرز در تحقق این سیاست تولید و کاشت چهل میلیون اصله نهال طی چهار سال در استان البرز می باشد که با پتانسیلی که نهالستان بزرگ منابع طبیعی و آبخیزداری واقع در محمد شهر کرج دارد، این امر به حول قوه الهی دور از انتظار نیست.

آبخیزداری استان البرز از ابتدای امر تاکنون بارها و بارها از طریق یگان حفاظت منابع طبیعی استان با چرای غیر مجاز این شترها که اصلا هیچ گونه مجوزی هم در خصوص چرا در سطح مراتع استان را ندارند؛ پس از طی مراحل قضایی دستور ذبح شتران سرگردان را از مقام محترم قضایی اخذ نموده است.

ایشان یکی دیگر از اقدامات در اینخصوص، موضوع قرق منطقه را اعلام کرد و افزود: هیچگونه دامی پیرو ابلاغ قرق منطقه، حق چرا و تعلیف در مراتع همجوار با این کانون ها را نخواهد داشت. فرضی گفت: ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان در راستای رفع مشکلات تالاب صالحیه و مقابله باریزگردها، تعاملات خوب و سازنده ای باهم دارند که از آن جمله می‌توان به پیگیری دو طرفه حق آبه این تالاب و همچنین موضوع کانال زه کش در استان را دارند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در انتها از جامعه علمی و دانشگاهی خواست که در اینچنین موضوعاتی ورود جدی داشته باشند؛ چرا که استفاده از پتانسيل ها و دست آوردهای علمی بی شمار مجموعه علمی استان بخصوص دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران‌ با وجود اساتید برجسته و صاحب نظر کشوری و همچنین دانشجویان نخبه، می تواند در کنار اقدامات دستگاهای اجرایی تاثیر و کمک بسزایی در حل مشکلات اساسی و مهم استان نماید.

ایشان با اشاره به اینکه رویکردها در حوزه منابع طبیعی باید بر مبنای مشارکت و محوریت مردم باشد، ضمن ارائه آماری از وضعیت کانون های بحرانی گردو غبار استان البرز، اجرای مدیریت جامع و انسجام بخشی سازمانی را از اهم موضوعات دانست و افزود: ارائه راهکارهای علمی فناورانه جهت حل این مسائل نیازمند تشریک مساعی دانشکده منابع طبیعی و ادارات اجرایی است. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ضمن تبیین ضرورت انجام بازدیدهای دانشجویی جهت آشنایی با مسائل بخش اجرا، آمادگی این اداره کل را در این باره اعلام نمود.

در انتهای این نشست جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشکده به بیان نقطه نظرات، دیدگاه ها و ارائه گزارشات مختصری از اقدامات و نتایج تحقیقات و پژوهش های خود در زمينه مقابله با ریزگردها و احیای تالاب صالحیه پرداختند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.