×

خبر فوری

آنچه آتش‌نشانی کرج در دو فصل رقم زد/ ایمنی که نیازمند توجه بیشتر است

 آتش‌نشانی، یکی از محبوب‌ترین مشاغل جامعه نزد افکار عمومی است زیرا ایثار و از خودگذشتگی آتش‌نشانان در نجات جان انسان‌ها در مواجهه با مخاطرات و حوادث به عنوان یک فضیلت اخلاقی، از سرخ‌پوشان هر شهر، اسطوره‌هایی ساخته که هر روز با تماس تلفنی من و شما با سامانه ۱۲۵، دل به مسیری پرخطر و پرحرارت می‌زنند که ممکن است، برای آنان بی‌بازگشت باشد. در کل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها، متشکل از ضروریات و بخش‌هایی است که در مجموع شاکله این حوزه نجات‌بخش را توانمندتر می‌کند.


مثلث ایمنی شهر را بشناسید


رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: نیروی انسانی، تجهیزات و آموزش؛ سه ضلع مثلثی هستند که در حالت استاندارد خودشان باعث ارتقای ایمنی شهر می‌شوند.


محمد یساولی گفت: موضوعی که آتش نشانی‌های کل کشور درگیر آن هستند، کمبود نیروی انسانی در حوزه عملیاتی است که در کرج هم قدری با استاندارد آن فاصله داریم.


وی اظهار داشت: قبلاً نیروها به صورت حجمی در تعداد ۱۱۰، ۱۰۰ یا ۹۰ نفری در صف عملیاتی به کارگیری می‌شدند و هنگامی که زمان بازنشستگی آنان فرا برسد، همین حجم از صف عملیات خارج خواهند شد.


رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: درخصوص جذب نیرو مکاتبات متعددی با سازمان شهرداری‌ها، امور استخدامی وزارت کشور، وزیر کشور و استانداری البرز داشته‌ایم تا بتوانیم مجوز جذب نیروی عملیاتی را برای شهرمان اخذ کنیم.


این مسئول اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۲، ۶۸ میلیارد تومان اعتبار عمرانی پیش‌بینی و در این بودجه، ردیف جدیدی با اعتبار پنج میلیارد تومان برای بازسازی خودروهای عملیاتی درنظر گرفته شده که باید همه ساله در بودجه پیش‌بینی و منتهی به جذب و تحقق شود وامیدواریم این مبلغ با همراهی شهردار محترم و اعضای شورای اسلامی در آینده افزایش یابد.


یساولی گفت: برابر استانداردها، عمر مفید خودروهای عملیاتی، ۱۵ سال است و با توجه به افزایش نرخ ارز، خرید خودرو دشوار شده بنابراین باید خودروهای موجود را بازسازی کنیم.

 

وی ادامه داد: بودجه عمرانی سال گذشته، ۴۰ میلیارد تومان بود که با تلاش همکارانم در نیمه دوم آن سال، بیش از ۲۳ میلیارد تومان و در حدود ۵۷ درصد جذب شد.


رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: در سفر سال گذشته ریاست محترم جمهور، ۱۶۰ میلیارد تومان برای خرید ماشین آلات آتش‌نشانی در سطح البرز درنظر گرفته شد که با کمک شورای اسلامی شهر و شهردار محترم درخصوص جذب آن، مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.


این مسئول عنوان کرد: سال گذشته ۴۹۲ دوره آموزشی ایمنی و پیشگیری از حوادث برای شهروندان، مراکز دولتی، مراکز درمانی و شرکت‌های خصوصی برگزار شد.


یساولی گفت: همچین ۵۱ دوره آموزشی درون سازمانی نیز برای کارکنان عملیاتی و اداری برگزار شد تا ارتقای آمادگی جسمانی و معلومات علمی آنان را موجب شود.

 

وی اظهار داشت: آموزش، یکی از اصلی‌ترین محورهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است زیرا هرچه آگاهی شهروندان بیشتر شود به نوعی از حوادث پیشگیری کرده‌ایم.


رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: باتوجه به توقف نصب شیرهای هیدرانت در سنوات قبل، سال گذشته ۲۰ شیر هیدرانت در نقاط مختلف نصب شد و اکنون حدود صد شیر هیدرانت در سطح شهر فعال است.


همانطور که پیش‌تر گفته شد، امداد و نجات آتش‌نشانان، آنان را نزد مردم محبوب کرده است که در این بخش به گوشه‌ای از فداکاری‌های این قشرِ از جان گذشته می‌پردازیم.

 


آتش‌نشانان، ناجی جان بیش از هزار نفر در حدود پنج ماه


معاون عملیات و امورایستگاهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: آتش‌نشانان کرج از تاریخ یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، طی بیش از ۴ هزار ساعت عملیات، جان هزار و ۲۳۶ شهروند را نجات داده‌اند.


جواد نریمانی افزود: در این مدت هزار و ۲۳۵ مورد حریق و دو هزار و ۲۹۱ مورد حادثه ثبت شده است که براثر آن‌ها ۷۴ نفر مصدوم شده و ۴۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.


وی گفت: برای امدادرسانی به حوادث یادشده چهارده هزار و ۶۶۰ نفر ساعت نیروی عملیاتی اعزام شده‌اند.


بدیهی است، ارتقای ایمنی شهر با کاهش حوادث و خطرات جانی ومالی برای شهروندان رابطه مستقیمی دارد، موضوعی که می‌تواند به آتش‌نشانان کمک کند.

 


۱۲۸ مورد اخطار ایمنی طی حدود دو فصل


معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: از اول زمستان سال گذشته تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه سال جاری، ۶۰ مورد اخطار ایمنی برای ساختمان‌های ناایمن و ۶۸ مورد اخطار نیز برای واحدهای صنفی صادر شده است.


جواد محمدی افزود: در این مدت ۱۰۶ بازدید از اماکن و سازه‌ها انجام و ۱۳۱ مورد خدمات مشاوره‌ای ارائه شده است.


وی گفت: در مدت یادشده به تعداد ۵۳۸ مورد استعلام پروانه، ۳۷۲ مورد استعلام پایان کار و ۲۵۵ مورد پاسخ استعلام پایان کار صادر شده است.


معاونت ایمنی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: طی دی‌ماه ۱۴۰۱ تا نیمه اول اردیبشهت ۱۴۰۲، ۸۴ مورد کارشناسی حریق و حوادث به درخواست مراجع قضایی، انتظامی و بیمه؛ ۴۱ مورد گواهی علت حریق و ۳۵ مورد کارشناسی علت حریق انجام و ۱۳ گواهی علت حریق صادر شده است.


درنظر داشته باشید که اخطار ایمنی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، چندان به مهندسی ساخت یک سازه مربوط نمی‌شود بلکه درخصوص سیستم اعلان و اطفای حریق و سایر موارد ایمنی مربوطه است.


موردی که شاید کمتر کسی به علت تمرکز اخبار بر حوادث و ایمنی، از آن اطلاع داشته باشد، فعالیت معاونت مالی و اقتصادی در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری است، معاونتی که درصورت عملکرد مطلوب می‌تواند جانی تازه به بخش سخت‌افزاری و تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانان ببخشد.

 


از رشد ۷۰ درصدی درآمد تا کاهش ۶ میلیاردی بدهی‌ها


معاون مالی اقتصادی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: از اول زمستان سال گذشته تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال، این سازمان ۲۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون ریال درآمد کسب کرده درحالی که در مدت مشابه گذشته این رقم ۱۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال بوده بنابراین در حوزه درآمد با رشد حدوداً ۷۰درصدی همراه بوده‌ایم.


مرتضی دهقانی سانیج افزود: این درآمد از طریق عوارض و پایان کار کسب شده است.


وی عنوان کرد: بودجه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج در سال ۱۴۰۱، ۲۱۷ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۲ با ۲۵ درصد افزایش به ۲۷۲ میلیارد تومان رسیده است.


معاون مالی اقتصادی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: بالغ بر ۸۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات آتش‌نشانی از طریق واردات تأمین می‌شود.


این مسئول افزود: طی حدود پنج ماه اخیر ۷ قرارداد منعقد شده که رقم ریالی آن ۲۲۲ میلیارد است که به حوزه خرید، تجهیز، بازسازی و تعمیر ماشین آلات و تجهیزات مربوط می‌شود.


دهقانی گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج حدود ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به شرکت‌های طرف قرارداد بدهی داشت که در مدت یادشده براساس گزارش نرم‌افزاری، مانده بدهی این سازمان به یک میلیارد و پانصد میلیون تومان کاهش یافته است.

 

آموزش ۸ هزار شهروند در دو ماه


معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: زمستان سال‌گذشته با برگزاری ۸۹۳ ساعت دوره آموزشی، ۸ هزار و ۴۸۲ نفر از شهروندان تحت آموزش‌های ایمنی قرار گرفتند.


حسن خدابین افزود: سال گذشته مسابقات والیبال در قالب ۶ تیم شش نفره و مسابقات فوتسال در قالب ۷ تیم ده نفره به‌مناسب دهه فجر برگزار شد.


وی عنوان کرد: از فروردین تا نیمه اول اردیبشهت سال جاری نیز، دوره‌های آموزشی درون سازمانی اعم از تحکیم بنیان خانواده، آموزش بدو ورود کادر وظیفه، دوره معاون فرماندهی و دوره فرماندهی حوادث برگزار شده است.


معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج گفت: همچنین از اول زمستان سال گذشته تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ارزشیابی کارکنان به تعداد ۶۰۰ مورد انجام شده است.


هزینه‌ای که درآمد آن جان انسان‌هاست/ ضرورت بازنگری بهارستانی‌ها


باتوجه به آنچه در بالاتر مطرح شد، سه ضلع نیروی انسانی، تجهیزات و آموزش؛ لازم و ملزوم یکدیگر در حوزه آتش‌نشانی و خدمات ایمنی محسوب می‌شوند بنابراین باید توجه بیشتری از سوی مدیریت شهری به افزایش بودجه این سازمان در سال‌های آینده شود تا بتوان تجهیزات آن را به‌روزتر کرد.
هرچند از نظر برخی این سازمان مانند سایر سازمان‌های شهرداری، درآمد چشمگیری ندارد اما یادآوری این نکته ضروری است که مهمترین دستاورد سازمان یادشده، خلق ایمنی و نجات جان انسان‌ها است.


موضوع مجوز جذب نیرو نیز نیازمند ساماندهی قانون از سوی مجلس شورای اسلامی است، زیرا سرمایه انسانی در حوزه عملیاتی موردی نیست که آن را منوط به مجوز سراسری آن هم در هر مدت مدید یک بار دانست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.